Профілактика захворювань опорно-рухового апарату школярів

Одним з найбільш розповсюджених захворювань опорно-рухового апарату є порушення постави, тому  завданням кожного педагога є виховання в учнів правильної робочої постави. Адже відучувати учня від неправильного сидіння значно важче, ніж навчити його сидіти правильно.

 парт в класі має бути таким, щоб забезпечити зручний підхід до кожного робочого місця. Між класною дошкою і першими партами повинно бути не менше як 2,5 м. Для попередження переохолоджень дітей взимку належить дотримуватись певної відстані між вікнами і найближчим рядом парт.

Основною вимогою при розсадженні учнів в класі є відповідність розмірів парт росту учнів. В кожному класі повинно бути не менше трьох груп парт. При відсутності належного номера парти учня ліпше посадити за парту (стіл) більшого, ніж належить, розміру, ніж меншого.

При розсадженні учнів в класі враховують рівень їхнього здоров’я, зору, слуху, стану опорно-рухового апарату тощо. З метою профілактики вад постави та викривлення хребта дітей, що сидять на перших партах, двічі на рік міняють місцями.

Сьогодні в нашій країні, згідно з відповідними стандартами, випускаються шкільні парти п’яти груп: А, Б, В, Г і Д. За партами (столами) А повинні сидіти діти, зростом до 130 см; парти Б призначені для школярів, ростом від 130 до 144 см; учні, ростом від 145 до 159 см, повинні сидіти за партами В; від 160 до 174 см – за партами Г; від 175 см і більше – за партами Д.

Порушення постави – наслідок тривалого сидіння за партою у 8 з 10 школярів. Щоб переконатися в цьому, достатньо поглянути на дітей у шкільному коридорі: майже всі сутуляться, стирчать лопатки, опущені плечі.

Причини сутулості зрозумілі: учні не стежать за правильною посадкою за партою. Це ще закріплюється важким ранцем за плечима і втомою ніжних м'язів дитячої спини. Результат сумний: при сильному відхиленні грудного відділу хребта лікарі можуть діагностувати кіфоз ("горб"), а при викривленні вбік – сколіоз.

Постава – це звичне положення тіла людини під час ходьби, стояння, сидіння і роботи. Для фізіологічно правильної постави характерним є нормальне положення хребта з його помірними природними вигинами, симетричне розташування плечей і лопаток, пряме тримання голови, прямі ноги без сплющення стоп. Правильна постава є необхідною передумовою оптимального функціонування органів руху, правильного розташування внутрішніх органів і положення центра ваги.

Передумовами порушень постави може бути те, що дитину рано садять, обкладаючи подушками, неправильно носять на руках, дуже рано навчають ходьбі, в час прогулянок постійно тримають за руку.

Основними причинами формування неправильної патологічної постави є:

- висока питома вага гіпокінезії і гіподинамії дітей і підлітків, що призводить до м’язової гіпотрофії і ослаблення суглобово-зв’язкового апарату;

- надмірна жирова маса тіла;

- збільшення статичних навантажень на хребет, пов’язане з необхідністю тривалого підтримання робочої пози;

- неправильні звички сидіти, горблячись і викривляючи хребет вбік, стояти з упором на одну ногу, ходити з нахиленою вниз головою і опущеними та зведеними вперед плечима.

Одним із завдань кожного педагога є виховання в учнів правильної робочої постави. Найбільш фізіологічно доцільною при писанні, читанні, кресленні в учнів є невимушена поза з легким нахилом тулуба вперед: тазовий відділ тулуба майже вертикальний, поперековий – відхиляється від вертикалі на 10۫, грудний – на 18۫, а осьова лінія голови – на 35۫; відстань від очей до зошита 24-35 см. Розташування передпліч має бути симетричне, кисті повинні лежати на столі приблизно під прямим кутом, ноги зігнуті в колінних суглобах під кутом 90۫, стопи стоять на підставці парти або на підлозі. Висота сидіння повинна бути рівна довжині гомілки стопою, плюс 2-3 см на каблук. Лише за таких умов ноги учня в усіх трьох суглобах зігнуті приблизно під прямим кутом, що попереджує застій крові в нижніх кінцівках і органах малого тазу.

Дитина швидше втомлюється і відчуває напругу в спині та попереку. Щоб цього не сталося, необхідно правильно підбирати школяру ранець, а носити його він повинен на обох плечах і не перевантажувати підручниками. За партою потрібно сидіти прямо, не навалюючись на неї, а адміністрація шкіл повинна стежити, щоб меблі відповідали росту дітей.

Щодо індивідуальної профілактики, необхідно займатися вправами з гімнастичною палицею, яку потрібно притиснути руками до спини в області лопаток і робити вправи:

-ходьба по кімнаті на носках, п'ятах внутрішньої і зовнішньої поверхнях стоп;

присідання;

-нахили вправо і вліво;

-повороти праворуч і ліворуч;

-нахили вперед.

Інформація від Білоцерківського міськрайонного управління

Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області

 


Опубліковано: 17 березня 2020 року
Поділитися